Wij zijn gesloten van 1 oktober 2024 tot 1 april 2025
Richard A. Peery
Het verhaal van tweede Luitenant Richard A. Peery zoals hij dat heeft verteld aan zijn zoon. Peery was piloot van een P-47 Thunderbolt jager en gestationeerd op de Amerikaanse basis Steeple Morden in Cambridgeshire, Engeland. Het was Zondag 28 November en hij was niet ingeroosterd voor een missie, hij had echter wat geld nodig en besloot om zich aan te melden voor een extra missie. Die missie begon de dag erop op maandag 29 November 1943. De missie was het escorteren van bommenwerpers naar Bremen. Ten zuiden van Bremen raakte hij en andere piloten van P-47's in gevecht met Duitse Messerschmitts en om meer snelheid en manouvreerbaarheid te verkrijgen liet hij zijn externe brandstoftanks vallen. Na het gevecht verloor hij contact met de andere P-47 Thunderbolts en keerde terug richting het zuid-westen wat hem boven Nederland bracht. Ter hoogte van Utrecht ziet hij dat hij nog maar zeer weinig brandstof heeft en omdat hij bang is in zee terecht te komen besluit hij om een noodlanding te maken.
Een P-47D Thunderbolt.
Noodlanding
Op dat moment vliegt hij boven de Alblasserwaard en is hij op zoek naar een geschikte landingsplaats toen hij een veldje zag met daarop een boer die aan het werk was. Terwijl hij ging landen zag hij hoe de boer bezig was en hij was bang dat hij hem zou raken met zijn vleugel zo dichtbij was hij. Terwijl hij de boer net miste keek de boer niet op of om, alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat er een gevechtsvliegtuig landde op dat veld.
In ieder geval landde hij zonder problemen en opende de cockpit. Piloten hebben de instructie om de radio te vernietigen wat hij dan ook deed. Hij klom daarna uit het vliegtuig met de zijde landkaarten onder zijn arm.
Rapport van Luitenant Jack Woertz die deel uitmaakt van dezelfde vlucht als Lt. Peery. Woertz zou later omkomen tijdens een landing op de basis Steeple Morden op 11/12/1943. Lt Hecht hier ook vermeld, komt eveneens een paar dagen later om.
Na de landing
Hij liep naar de boer toe en vroeg "Are you Dutch-are you Dutch". Deze dacht dat Peery Duits bedoelde en zei "Nee Nederlander. Hij begreep wat de boer bedoelde. Inmiddels arriveerden er een aantal dorpelingen, Peery gaf de kaarten aan de Boer die ze meteen in een grote kuil begroef waarna hij verderging met zijn werk alsof niets was gebeurd. Peery liep weg en vroeg zich af hoe hij in Rotterdam terecht kon komen waar volgens hem het verzet zat die hem verder kon helpen. Op de weg waar hij liep kwam hij een man tegen op een fiets. De man bood aan om van jas te ruilen wat ook gebeurde aangezien Peery inzag dat hij met een burgerjas meer kans had om uit handen van de Duitsers te blijven. De dorpelingen die hij tegenkwam waren allemaal vriendelijk en wilde hem graag helpen voor zover dat mogelijk was.Kort daarna arriveerde een nederlandse politieagent die hem arresteerde. De politieagent deed dit met veel tegenzin en Peery begreep dat als hij dat niet zou doen de lokale bevolking gevaar liep om opgepakt te worden door de Duitsers en het dorp erg zou lijden.
Opgepakt en verder
De politie behandelde hem goed en het leek erop dat ze zich allemaal schaamden voor wat ze deden. Terwijl hij in de cel zat te wachten tot de Duitsers hem op kwamen halen kwam ook de man met wie hij van jas had geruild. De politie had de man opgespoord om de jas weer om te ruilen. Peery begreep dat dit was om niet als spion te worden gezien door de Duitsers. Richard Peery kwam uiteindelijk in het krijgsgevangenkamp Stalag Luft I in Barth, Duitsland terecht. Op 30 April werd hij daar bevrijd door eenheden van het Soviet leger. In May 1945 keerde hij terug naar Amerika waar hij een houtbedrijf opzette. "Peery Brothers Lumber" begon toen na het eind van de Tweede Wereldoorlog. Gevechtspiloot Richard "Dick" Peery bouwde een kantoor met 1 kamer op land vlakbij de spoorweg in de stad Commerce in Californië. De inrichting van zijn kantoor bestond uit een geleend tafel, stoelen en een telefoon. Hij kocht een oude jeep en een oude aanhanger van het leger waar bommen mee vervoerd werden en begon met zakendoen. Dick kocht ladingen timmerhout van verschillende lengtes, loste de lading zelf en ging zelf aktief verkopen. Zodra hij een bestelling had laadde hij zelf weer het hout op de aanhanger, maakte die vast aan de Jeep, sloot zijn kantoor en leverde de bestelling af.
Houthandel de Peery broers